El terme psicosocial està dit per la psicologia social
una de les quatre branques de la psicologia. Aquesta estudia de quina manera
els pensaments, comportaments i sentiments de les persones es veuen
influenciats per les altres persones.
En aquesta entrada en centrarem a explicar la importància
d’un bon desenvolupament socioemocional i afectiu i recomanacions per a la
família.
El desenvolupament infantil, durant els primers sis anys
de vida, és molt important pels infants i això provoca que pares, mares,
familiars, tutors legals o cuidadors siguin un pilar fonamental.
1. Aferrament
Aquest concepte s’estableix el primer any de vida i té a
veure amb la relació que estableix un nen o una nena amb una persona o varies
(que tenen cura d’ells/es habitualment). Això dóna lloc a una relació emocional
i implica sensibilitat per part del cuidador cap al nen/a i un caràcter
sincrònic i mutu de la interacció.
![]() |
Exemple d'aferrament. Imatge extreta de: http://cie2emocionslorenafernandez. blogspot.com.es/2014/01/dia-1312014-el-vincle-daferrament.html |
Tipus:
La majoria dels infants (65-70%) el seu aferrament és segur, això implica que poden explorar amb ajuda i cerquen el contacte i la proximitat.
Entre el 10-15% dels infants són insegurs o ambivalent, aquests els és indiferent l’entorn tot i que tenen una ansietat intensa en la separació.
Entre el 10-12% dels infants són desorganitzats, aquests es senten desorientats i tenen conductes confuses i contradictòries.
El 20% dels infants són insegurs evitatius, aquests tenen conductes d’aproximació-evitació i estereotipades.
Entre el 10-15% dels infants són insegurs o ambivalent, aquests els és indiferent l’entorn tot i que tenen una ansietat intensa en la separació.
Entre el 10-12% dels infants són desorganitzats, aquests es senten desorientats i tenen conductes confuses i contradictòries.
El 20% dels infants són insegurs evitatius, aquests tenen conductes d’aproximació-evitació i estereotipades.
Evolució:
En la següent imatge podem veure l'evolució de l'aferrament:
2. La
família com a principal context de socialització
Pels infants, la família és el context més habitual on
els nens i nenes creixen i es desenvolupen.
Per això, destaquem que la família ha de sociabilitzar-se
el millor possible amb l’infant per a poder desenvolupar bé la personalitat,
les emocions el autoconcepte i l’autoestima.
![]() |
Sociabilització família. Imatge extreta de: https://sites.google.com/site/lasonrisadeunninoespejodelalma/ |
Els pares i mares podeu tenir un comportament d’afecte i
comunicació o de control i exigència. El primer destacaria uns pares i mares
amb to emocional i càlid, pares que animen la participació i expressió dels
fills. El segon destacaria uns pares i mares exigents i disciplinaris.
En la següent imatge veurem les quatre tipologies d’estils
educatius:
Estil
democràtic: Els pares i mares
democràtics mantenen una relació afectuosa i comunicativa amb els seus fills,
també són exigents, solen establir normes coherents i inciten els seus fills a
nous reptes.
Així doncs els infants amb pares democràtics presentaran
les següents característiques: alta autoestima, poden afrontar noves situacions
amb confiança, són persistents en les tasques que emprenen, tenen competència
social i autocontrol.
Estil
autoritari: Els pares i mares
autoritaris mantenen un elevat control i exigència, baix afecte i comunicació,
no mostren el seu afecte cap als infants, les normes són imposades sense
raonar-se, s’empara el càstig i l’amenaça.
Així doncs, els infants amb pares autoritaris presentaran
les següents característiques: baixa autoestima, poc autocontrol, submisos i
obedients, poc hàbils relacions socials i poden presentar conductes agressives.
Estil
permissiu: Els pares i mares
permissius mostren alt nivell d’afecte i comunicació, absència de control i
exigències de maduresa, poc propensos a establir normes i poques exigències
pels seus fills.
Així doncs, els infants amb pares i mares permissius són
més alegres i vitals, immadurs, incapaços de controlar els impulsos i poc
persistents en les seves tasques.
Estil
indiferent: Els pares i mares
indiferents mostres nivells baixos de d’afecte i comunicació, i control i
exigència. Poca implicació a la criança, relació freda i llunyana, poca
sensibilitat cap al nen, absència de normes i exigències.
Així doncs, els infants amb pares i mares negligents
tenen problemes d’identitat i baixa autoestima, no solen assumir les normes i
són pocs sensibles a les necessitats dels altres, són vulnerables i propensos a
viure conflictes personals i socials.
3. Desenvolupament
de la personalitat
Aquí comentarem tres teories clàssiques (Freud, Erik
Erikson i Wallon) sobre el desenvolupament de la personalitat dels infants.
![]() |
Desenvolupament personal. Imatge extreta de: http://ariadnafreud.blogspot.com.es/ |
Freud diferencia 5 etapes en el desenvolupament de la
personalitat, explicarem les tres etapes corresponents fins als 6 anys:
Etapes
|
Descripció
|
Oral (0-18 mesos)
|
A través de la
succió, el nen va interpretant parts del món del exterior.
Personalitat
dependent, insegura, passiva, ansiosa...
Apareix el
primers “jo”.
|
Anal (18 mesos –
3 anys)
|
Aquesta etapa
important pel control dels esfínters, importa molt les activitats educatives
dels pares.
Es va configurant
el jo.
Es comença a
establir el “superjo”.
Personalitat
obstinada, ordenada, hostil, impositiva...
|
Fàl·lica (3-6
anys)
|
Els infants
senten interès pels seus òrgans genitals.
Es descobreixen
les diferències sexuals.
Es dona complex d’
Edip i d’ Electra.
Personalitat
dependent, narcisista, inadaptada i incapaç de mantenir relacions sexuals
madures.
|
Un altre autor que destaca fou Erik Erikson que
identifica cada etapa del desenvolupament emotiu per la classe de crisi
psicosocial que pugui produir-se:
- 0 a 18 mesos: Confiança bàsica vs. Desconfiança
- 18 mesos a 3 anys: Autonomia vs Vergonya i Dubte
- 3 a 5 anys: Iniciativa vs. Culpa
Per acabar, Wallon que destaca una sèrie d’etapes:
1. Etapa
sensomotor (0-3 anys):
Aquesta etapa és forma la diferenciació entre el “jo” i el “ no jo”, adquireix
consciència de les diferències que hi ha entre les seves accions i les dels altres
i adquireix consciència del que es seu i dels altres.
a. Fase de la impulsivitat motriu (0-6 mesos)
b. Fase emocional (6-12 mesos)
c. Fase sensomotor projectiva ( 1 a 3 anys)
2. Etapa
del personalisme (3 a 6 anys): Aquesta
etapa és forma plenament el “jo”, es defineix la personalitat infantil i és l’estadi
del personalisme.
a. Fase d’oposició (3 anys)
b. Fase de gràcia (3-4 anys)
c. Fase d’imitació dels models d’adults ( 4-5 anys)
3. Etapa
categorial ( 6 a 11 anys)
4. Etapa
de la pubertat i l’adolescència ( a partir dels 11 o 12 anys)
Així doncs amb aquestes 3 explicacions podem veure que l’etapa
dels 3 als 6 anys suposa certa conflictivitat en les relacions quotidianes, ja
que és l’edat que desenvolupen la identitat pròpia, el desig de ser un mateix i de posar en pràctica l’autonomia
recentment adquirida.
4. Coneixement
de sí mateix
En aquest apartat parlarem dels següents conceptes:
autoestima i autoconcepte.
L’autoestima té a veure amb la visió que té cada persona
de si mateix. Les metes que es proposa podran ser positives, si ho aconsegueix,
o negatives, si no ho fa.
Els infants (4-7 anys) necessiten sentir-se valorats pels
seus pares per a poder valorar-se a sí mateix, ja que l’autoestima és multi dimensional,
en aquestes edats, i fa referència a quatre dominis: competència física,
competència cognitiva-acadèmica, acceptació per part d’iguals i acceptació per
part dels pares.
![]() |
Exemple d'autoestima pares i mares. Imatge extreta de: http://coacheduardosanchez.blogspot.com.es/2012/08/autoestima-para-los-hijos.html |
Així doncs, si voleu que els infants quan són petits
tinguin una alta autoestima cal que els ajudeu amb les metes que es proposen i
que els valoreu per cada cosa que duran a terme.
El conjunt de característiques individuals que emprem per
a definir-nos i diferenciar-nos dels altres, s’anomena autoconcepte. També és la
imatge que tenim de nosaltres mateixos.
![]() |
Exemple d'autoconcepte. Imatge extreta de: http://psidesarrollo3equipo2.wikispaces.com/TEMA+4 |
Els infants tenen un autoconcepte poc coherent, arbitrari
i canviant. És, defineix a partir de característiques físiques i amb termes
globals.
5. Desenvolupament
emocional
Els infants cap al segon i tercer any de vida desenvolupen
les emocions bàsiques: alegria, tristesa, enuig, sorpresa, por i ansietat. A
partir d’aquestes edats, comencen a formar-se algunes més complexes com poden
ser: vergonya, orgull i culpa.
![]() |
Exemple de felicitat d' un bebé. Imatge extreta de http://www.hola.com/noticias-de-actualidad/12-07-2013/101253/ |
Entre els 3-4 anys ja comencen a dominar el llenguatge i
això provoca que puguin dir: estic trist, tinc por...
Les emocions és, van desenvolupant, comprenent i prenen
el control al llarg de l’etapa. Podem
dir que dels 3-4 anys els infants saben que determinades situacions causen unes
emocions i ja dels 4-5 anys els nens poden contextualitzar les emociones.
6. Joc
El joc és l’activitat més important dels nens/es. A
partir del joc, els infants es diverteixen però és l’ eina que utilitzen per
aprendre. El joc no és una pèrdua de temps, és fonamental pel seu estat. Un
infant que juga estarà sa mentalment, físicament i emocionalment.
![]() |
Exemple de joc amb infants. Imatge extreta de: http://blocs.xtec.cat/lamiraculosa1314/projecte-educatiu-2/projecte-educatiu/ |
El joc és voluntari i espontani, produeix plaer com a
activitat, hi ha un predomini dels mitjans sobre els fins i està regit per una
motivació intrínseca.
I
Destreses
socials
Els nens i nenes juguen i poden fer-ho sols, per
parelles... Per això podem diferenciar:
1. Joc
solitari: un nen/a juga sol.
2. Joc d’espectador: un nen/a mira mentre els altres juguen.
3. Joc en paral·lel: els infants juguen amb joguines semblants, no
interactuen.
4. Joc
associatiu: els infants
interactuen, observant-se i compartint els materials, però el seu joc no és
mutu ni recíproc.
5. Joc
cooperatiu: els infants juguen
junts, creant i elaborant una activitat conjunta i respectant els torns.
![]() |
Exemple de joc en paral.lel. Imatge extreta de: http://www.permisodepaternidad.com/el-juego-paralelo-aprendiendo-socializar-2410.html |
Per acabar, el joc es un context molt favorable i el
millor per a desenvolupar conductes
socials. És fonamental que el joc es doni entre iguals, així que els adults han
de deixar que els infants interactuïn entre ells.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
ResponEliminaQuin és l'estil educatiu creieu què és el més adient per a què els pares eduquin els seus fills i filles?
Hola,
EliminaReferent a la vostra pregunta, nosaltres creiem que l'estil educatiu que és més adient per a què els pares eduquin els seus fills és el democràtic perquè aquests pares i mares tenen un alt gra d'afecte i comunicació cap al seu fill i això provoca uns bons resultats als nens.
Salutacions.