Quants cops li hem estat
donant voltes al fet del desenvolupament dels nostres fills i filles? Serà
degut a aspectes biològics o a aspectes del medi? En aquesta pàgina anomenada “àmbit
biosocial” podrem parlar d'aquest fet entre moltes altres curiositats referents
a l'etapa del naixement fins al 12 mesos i de 1 a 2 anys.
_____________________________________________
Primer de tot, hem de
començar parlant del desenvolupament. Què en penseu de la pregunta que hem fet
anteriorment?
Bé, la resposta seria que el
desenvolupament és el resultat de la interacció entre els dos aspectes: la
biologia i el medi. Dintre d'aquest desenvolupament hem de tenir en compte
que hi ha un ordre, en el qual les etapes estan encadenades entre sí (cada
una d’elles prepara la següent). Per això trobem unes lleis del
desenvolupament:
- Llei de maduració cefalocaudal: Estableix que el desenvolupament es produeix de la part superior del cos a la inferior.
- Llei de desenvolupament pròxim-distal: Desenvolupament de la part corporal central a les parts més llunyanes.
![]() |
Exemple de les 2 lleis superiors. Imatge extreta de: http://aprenentatge-i-desenvolupament.webnode.es/ el-desenvolupament-psicomotor/ |
- Llei d’activitats en massa a les específiques (general – específic): De la utilització dels músculs grans als més petits.
- Llei de desenvolupament de flexors i extensors: Estableix que la capacitat per agafar objectes és anterior a la capacitat per deixar-los anar.
Un altre concepte que crida molt l’atenció, del naixement fins als 12 mesos, és el dels reflexos. No us heu preguntat mai quins són els reflexos que tenim al néixer i quina és la seva funció?
Els reflexos que tenen més importància
per a la supervivència i el desenvolupament són el reflex de succió (permet que
el nen o la nena es pugui alimentar) i el reflex de prensió (tancar la mà prement
amb força qualsevol objecte). Aquests reflexos es convertiran en accions
voluntàries a partir del segon quadrimestre.
![]() |
Exemple de reflex de prensió. Imatge extreta de: http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/ WebContent/u2/a2/continguts.html |
També hi ha un altre grup de reflexos
que desapareixen al cap d’uns quants mesos i són: el reflex de Moro
(conseqüència de qualsevol canvi imprevisible i brusc que produeix un
sobresalt); el caminar automàtic (si agafem el nen/a per les aixelles fa com si
caminés, però no es mou del lloc); el reflex de Babinski (quan li toquem la
planta del peu des del taló cap als dits, obre els dits en forma de ventall,
separant el dit polze), i el reflex de nedar (si posem el nen/a boca avall a l’aigua,
realitza moviments de natació coordinats).
Si feu un clic en els següents enllaços, podreu visualitzar vídeos amb exemples dels reflexos anomenats anteriorment:
Si feu un clic en els següents enllaços, podreu visualitzar vídeos amb exemples dels reflexos anomenats anteriorment:
Hola, som el grup "El desenvolupament infantil" /http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/ i era per fer-vos una qüestió. Després de llegir l'article, el qual tracta dels reflexos, ens hem quedat amb el dubte de si aquests reflexos perduren al llarg de la vida i si n'adquirim de nous. Gràcies!
ResponEliminaHola,
EliminaFent referència a la vostra pregunta, cal dir que alguns reflexos duren tota la vida i altres desapareixen sent indicadors del desenvolupament de funcions cerebrals més avançades. Pel que fa a la segona part de la qüestió, la resposta és negativa, ja que els reflexes que adquirim són predeterminats i no n'adquirim de nous.
Esperem haver respost a la pregunta correctament.
Salutacions.
Hola!
ResponEliminaSóm el grup "levoluciodelsinfants.blogspot.com després de llegir l'article ens agradaria saber que pot indicar la falta/disminució de reflexos en un nen/a.
Salutacions!