ÀMBIT BIOSOCIAL

Quants cops li hem estat donant voltes al fet del desenvolupament dels nostres fills i filles? Serà degut a aspectes biològics o a aspectes del medi? En aquesta pàgina anomenada “àmbit biosocial” podrem parlar d'aquest fet entre moltes altres curiositats referents a l'etapa del naixement fins al 12 mesos i de 1 a 2 anys. 
_____________________________________________

Primer de tot, hem de començar parlant del desenvolupament. Què en penseu de la pregunta que hem fet anteriorment?

Bé, la resposta seria que el desenvolupament és el resultat de la interacció entre els dos aspectes: la biologia i el medi. Dintre d'aquest desenvolupament hem de tenir en compte que hi ha un ordre, en el qual les etapes estan encadenades entre sí (cada una d’elles prepara la següent). Per això trobem unes lleis del desenvolupament:


  • Llei de maduració cefalocaudal: Estableix que el desenvolupament es produeix de la part superior del cos a la inferior.


  • Llei de desenvolupament pròxim-distal: Desenvolupament de la part corporal central a les parts més llunyanes.



Exemple de les 2 lleis superiors. Imatge extreta de:
http://aprenentatge-i-desenvolupament.webnode.es/
el-desenvolupament-psicomotor/



  • Llei d’activitats en massa a les específiques (general – específic): De la utilització dels músculs grans als més petits.


  • Llei de desenvolupament de flexors i extensors: Estableix que la capacitat per agafar objectes és anterior a la capacitat per deixar-los anar.



Un altre concepte que crida molt l’atenció, del naixement fins als 12 mesos, és el dels reflexos. No us heu preguntat mai quins són els reflexos que tenim al néixer i quina és la seva funció?

Els reflexos que tenen més importància per a la supervivència i el desenvolupament són el reflex de succió (permet que el nen o la nena es pugui alimentar) i el reflex de prensió (tancar la mà prement amb força qualsevol objecte). Aquests reflexos es convertiran en accions voluntàries a partir del segon quadrimestre.

Exemple de reflex de prensió. Imatge extreta de: http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/
WebContent/u2/a2/continguts.html

També hi ha un altre grup de reflexos que desapareixen al cap d’uns quants mesos i són: el reflex de Moro (conseqüència de qualsevol canvi imprevisible i brusc que produeix un sobresalt); el caminar automàtic (si agafem el nen/a per les aixelles fa com si caminés, però no es mou del lloc); el reflex de Babinski (quan li toquem la planta del peu des del taló cap als dits, obre els dits en forma de ventall, separant el dit polze), i el reflex de nedar (si posem el nen/a boca avall a l’aigua, realitza moviments de natació coordinats).



Si feu un clic en els següents enllaços, podreu visualitzar vídeos amb exemples dels reflexos anomenats anteriorment: 



3 comentaris:

  1. Hola, som el grup "El desenvolupament infantil" /http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/ i era per fer-vos una qüestió. Després de llegir l'article, el qual tracta dels reflexos, ens hem quedat amb el dubte de si aquests reflexos perduren al llarg de la vida i si n'adquirim de nous. Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola,
      Fent referència a la vostra pregunta, cal dir que alguns reflexos duren tota la vida i altres desapareixen sent indicadors del desenvolupament de funcions cerebrals més avançades. Pel que fa a la segona part de la qüestió, la resposta és negativa, ja que els reflexes que adquirim són predeterminats i no n'adquirim de nous.
      Esperem haver respost a la pregunta correctament.
      Salutacions.

      Elimina
  2. Hola!
    Sóm el grup "levoluciodelsinfants.blogspot.com després de llegir l'article ens agradaria saber que pot indicar la falta/disminució de reflexos en un nen/a.

    Salutacions!

    ResponElimina